03/06/2024

Intervju: Stevan Barović, direktor i vlasnik hotela Heritage, Beograd i Vila Barović & SPA, Zlatibor

Kao ekonomista koji je obrazovanje započeo u Srbiji, a zatim osnovne i master studije završio u Italiji, u Toskani, a zatim u Rimu, svoju priču u hotelijerstvu, Stevan Barović započeo je 2010. godine, od samih osnova, ali ne samo od osnovne pozicije u poslovanju već mnogo pre toga, ono što je jako retko danas, prilikom projektovanja i izgradnje hotela.

Objekte je pratio od ideje, projekata, a zatim svakodnevno bio prisutan na gradilištu, i lično pratio kako se hoteli grade, završavaju, opremaju, kategorizuju, puštaju u rad, a zatim razrađuju i unapređuju u operativnom smislu. Ceo ovaj put i proces uzeo je mnogo privatnog vremena i energije, ali je doneo mnogo znanja i iskustva, koje ni jedno teoretsko predavanje ili seminari ne mogu da zamene. Bio je uključen u sve procese izgradnje hotela, opremanja i nabavki, od nameštaja do inventara, gde su mu skoro svaka zavesa, jastuk, viljuška ili softver „prošli kroz ruke“. Trudeći se da tako sazna što više o svakom proizvodu/oblasti, na taj način je za goste birao ono najkvalitetnije, najudobnije ili najoptimalnije za eksploataciju.

Hotel Heritage i Vila Barović & Spa su objekti koji su potpuno različiti, pre svega u arhitektonskom smislu, a zatim u načinu poslovanja i ciljnim grupama. Rad prvo u manjem objektu na Zlatiboru, pružio mu je vreme da se posveti mnogim detaljima u poslovanju i da sazreva polako u esnafskom smislu, pa je kasnije pokretanjem ozbiljnijeg projekta i otvaranjem većeg hotela u Beogradu mogao svoja znanja da širi i nadograđuje na mnogo viši profesionalniji nivo.

Koji su principi poslovanja uspešnog hotela/restorana?

Ono što smatram da je jako važno jeste definisanje ciljne grupe kojoj se obraćamo, a zatim pružanje dobrog servisa i usluga prilagođeno toj ciljnoj grupi, uz konstantno prilagođavanje promenama i zahtevima na tržištu.

Šta Vaš hotel/restoran izdvaja od drugih?

Konkretno ako pričamo o hotelu Heritage, trudimo se da pružimo personalizovani servis i svakog gosta tretiramo kao VIP klijenta, jer svedoci smo otvaranja sve većeg broja hotela u gradu, gde je svaki od njih u arhitektonskom smislu sve lepši i inovativniji, a s obzirom na to da objekat ne možete građevinski da menjate svake godine, ono što možete da pružite je dobar servis koji će kod gosta ostaviti osećaj zadovoljstva i izazvati određene emocije koje će ga terati da vam se ponovo vrati. Kada je u pitanju Vila Barović & SPA, to je sigurno mir i tišina lokacije na kojoj se nalazimo, iako blizu centra i dalje u prirodnom ambijentu autentičnog Zlatibora gde u letnjim mesecima naši gosti uživaju u otvorenom bazenu sa konstantno grejanom i toplom vodom.

Koja je vaša vizija, a šta poslovna filozofija?

Naša vizija je konstantno praćenje svetskih trendova u industriji i da ih među prvima primenimo na našim prostorima, uz težnju da sve što radimo ide u prilog povećanja zadovoljstva gostiju na dugoročnom nivou, jer tako gledamo na ovaj biznis, dugoročno, generacijski, za naredne generacije unutar porodične kompanije.

Kako se pravi i neguje dobar kolektiv?

U današnje vreme, reklo bi se pitanje od „milion dolara“. Mislim da je ključ i srž poslovanja hotela njegov kolektiv, odnosno ceo tim ljudi koji treba da pruži servis gostu. Hotel kao zgrada, kakav god moderan ili luksuzan bio, ne može da ljubazno dočeka gosta kad uđe u hotel, da uz osmeh sasluša njegove zahteve i odgovori na njih, da spremi i servira neko jelo na način koji je gost zamolio. Ljudi se moraju konstantno usmeravati u pravcu u kom menadžment želi da hotel ide, da im se pruži adekvatna obuka i unapređenje i kod nas se pokazalo dosta bitnim negovanje dobre atmosfere i međuljudskih odnosa unutar firme, gde ljudi dolaze zadovoljni na posao.

Gost je najvažniji, jer…

Jednostavno gost je centar svih naših operacija u hotelu, sve se radi da bi gosta privukli i zadržali, ako nema gostiju, onda nema ni našeg biznisa.

Hotel/restoran mora odisati lusuzom ili prednost dajete udobnosti?

Rekao bih da je dobro da imamo obe stvari u paketu, ali ako moram da biram prednost dajem udobnosti. Iz nekog mog iskustva i ono što sam čuo od mnogih kolega, jako često preterani luksuz i skup enterijer umeju da zaplaše gosta i deluju odbojno ili hladno, dok se češće gosti osećaju prijatnije i provode više vremena u prostoru koji nije toliko „bombastičan“.

Šta je budućnost hotelijerstva/restoraterstva u Srbiji?

Po mom mišljenju budućnost je u dobrom autentičnom srpskom gostoprimstvu i ukusnoj i zdravoj gastronomiji. Kada pitate mnoge strance koji dođu kod nas šta im se najviše dopada, upravo su to odgovori, da su ljudi jako srdačni i prijatni što nisu očekivali i da je hrana koju probaju kod nas izuzetnog ukusa, od samog jela do namirnica ili povrća od kojeg se sprema i na tome treba da radimo i dalje, da promovišemo i unapređujemo taj segment.

Koji su najveći problemi domaćeg turizma?

Trenutno najveći problem domaćeg turizma svakako jeste nedostatak kadrova a zatim i njihova obučenost odnosno strukovna potkovanost za poziciju na kojoj rade. Poslednjih nekoliko godina turizam u Srbiji je u naglom porastu pa kao da nismo spremno dočekali sve ono što dolazi, a onda kao posledica brzog rasta uvek ima tih nuspojava ili nedostataka koji se često ogledaju u lošijem kvalitetu usluge/servisa ili pristupu samom poslu.

Zašto je važna konkurencija i imate li je?

Obe destinacije na kojima poslujemo imaju itekako izraženu konkurentnost na tržištu i iz godine u godinu se otvara sve više hotela.  Konkurencija je jako važan faktor koji vas podstiče da se unapređujete, budete bolji, da se ne uspavate i na taj način vas tera da unapređujete svoj biznis.

Da ste na mestu onih koji donose odluke, šta biste predložili za bolje poslovanje hotelske/restoraterske industrije?

Smanjiti fiskalne namete i razne takse, kojih je sve više svake godine, smanjiti PDV na hranu u restoranima na 10% po ugledu na mnoge evropske države, ulagati više u obrazovanje mladih ljudi za bavljenje hotelijersko ugostiteljskim poslovima. Smanjenjem prve dve stavke omogućilo bi se vlasnicima biznisa da mogu više novca da usmere na druge stvari u poslovanju ili na povećanje plata zaposlenih, zbog čega svake godine u letnjoj sezoni gubimo bitku sa primorskim zemljama u okruženju, čiji hotelsko ugostiteljski objekti  zbog svojih viših marži i smanjenih taksi mogu da ponude veće plate.


O brendovima:

Hotela Heritage, Beograd i Vila Barović & SPA, Zlatibor, deo su većeg porodičnog biznisa, a hotelijerstvo najmlađi segment u kompaniji porodice Barović. U hotelijersko poslovanje ušli su 2010. godine sa sa objektom „Vila Barović & SPA“ na Zlatiboru, koji poseduje apartmanski smeštaj, otvoreni bazen sa grejanom vodom, SPA centar i kafe bar.

S obzirom na veliki uspeh od samog otvaranja objekta, nakon par godina odlučili su da ulažu dalje u hotelijerstvo i ovaj put odluka je bila da se izgradi gradski hotel. Tako je 2015. godine otvoren hotel „Heritage“ sa 4 zvezdice, u Beogradu.

U odnosu na prvi objekat na Zlatiboru, investicija je bila mnogo veća, sa većim kapacitetima i uslugama koje se u hotelu pružaju, tako da hotel „Heritage“ danas ima 40 soba i apartmana, a la carte restoran „Afeliu“ sa terasom i staklenom baštom, kao i „Heritage Rooftop“ panoramski restoran na poslednjem spratu hotela sa pogledom na skoro ceo Beograd, salu za sastanke kapaciteta 40 mesta, menjačnicu, otvoreni parking i garažu.

Veoma su prepoznatljivi i jako ponosni na „Heritage Rooftop“ restoran, koji je otvoren među prvim rooftop restoranima u Beogradu, približivši tako Beograd duhu metropolitenskih trendova i smestivši hotel rame uz rame sa poznatim stranim hotelskim lancima koji su u istom periodu u svojim hotelima otvorili i ponudili koncept rooftop restorana u gradu.


Pročitajte i druge tekstove iz rubrike INTERVJUI